• Zadzwoń do nas:
  • tel./fax (89) 624 21 88




PRACOWNIA TECHNICZNA

Celem pracowni technicznej jest nabywanie wiedzy i umiejętności przydatnych w życiu codziennym, jak również zgłębianie podstaw związanych z wykonywaniem pracy zawodowej. Kształtowanie umiejętności zawodowych, które pozwalają na podjęcie pracy, takie jak: odpowiedzialność, oszczędność materiału oraz przestrzeganie przepisów BHP. Głownie zajmują się szeroko rozumianymi technikami technicznymi. Zadania pracowni: zapoznają się z obsługą narzędzi i elektronarzędzi, doskonalenie rozróżniania poszczególnych urządzenia i dobieranie ich odpowiednio do wykonywanej pracy. Tworzą wyrobów dekoratorskich, takich jak stroiki, ramki do zdjęć, obrazy typu string art. Uczestnicy zajmują się również renowacją mebli w WTZ oraz pracami techniczno-remontowymi o okrojonym zakresie (malowanie, odnawianie, szlifowanie) oraz działce. Sprzęty i narzędzia obsługiwane na pracowni: klejarka, obcęgi, młotek, piła ręczna, piła włosowa, śrubokręty, klucze, przybory kreślarskie, ściski, poziomice, piły kątowe, wyrzynarka, wiertarko-wkrętarka, frezarka itp. Uczą się dokładnego szlifowania powierzchni drewnianych oraz wyrzynania elementów ze sklejki.

 

Instruktor: Paulina Mikołajewska 


PRACOWNIA TECHNICZNA

IMG_0279

Pokaż


PRACOWNIA WYPIEKU CHLEBA I DEKORACJI OKOLICZNOŚCIOWEJ

Celem pracowni wypieku chleba i dekoracji okolicznościowej jest terapia poprzez pracę piekarniczą oraz sztukę dekoracyjną. Realizowane w pracowni zamierzenia umożliwiają rozwijanie u uczestników szczegółowych kompetencji zawodowych, które pozwalają na zapoznawanie się z pracą w piekarni i ogólnie rozumianej gastronomi. Zadania pracowni, to: wykrawanie i wyrabianie ciasta, czytanie i korzystanie z przepisów, dozowanie i warzenie składników, obróbka wstępna i termiczna produktów, stosowanie technik i metod zdobniczych i dekoratorskich, rzeźbienie w owocach i warzywach, zapoznanie się z wypiekiem chleba, bułek, rogali, pizzy. Tworzenia różnego rodzaju farszów, nadzień i sosów, a w ramach dekoracji okolicznościowej mydełka dekoracyjne, świece oraz rozwijanie warsztatu malarskiego za pomocą malowania akrylami, na szkle, metodą dottingu oraz decupage. Sprzęt oraz narzędzia obsługiwane w pracowni: piec piekarniczy, piekarnik, kuchnia elektryczna, krajalnica, mieszarka do ciasta, robot kuchenny, blender, czajnik elektryczny, suszarka elektryczna do warzyw i owoców, waga kuchenna, urządzenie do roztapiania wosku i bazy mydlanej, narzędzia do carvingu oraz dottingu, nóż, obieraczka, tarka, wałek do ciasta, wyciskacz do czosnku, pędzle, wałki malarskie.

 

Instruktor: Mariola Siemińska


PRACOWNIA WYPIEKU CHLEBA I DEKORACJI OKOLICZNOŚCIOWEJ

IMG_0407

Pokaż

20230223_101341

Pokaż

IMG_0432

Pokaż

IMG_0434

Pokaż


PRACOWNIA UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI ZAWODOWYCH

Celem głównym pracowni jest nabywanie i rozwijanie kompetencji zawodowych oraz przygotowanie uczestników do aktywnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie, a przede wszystkim do pracy zawodowej, zgodnie z ich możliwościami i uwarunkowaniami rynku pracy. Ponadto celem jest również utrwalanie umiejętności szkolnych z zakresu pisania, czytania, liczenia i wiedzy ogólnej potrzebnej do funkcjonowania społecznego i podjęcia zatrudnienia oraz wyrabianie w uczestnikach zaradności osobistej i samodzielnego wykonywania ról społecznych. Zadaniami pracowni jest nabywanie kompetencji potrzebnych do samorealizacji i rozwoju osobistego oraz umiejętności aktywnego poruszania się po rynku pracy (wyszukiwanie ofert pracy w Internecie, tworzenie dokumentów aplikacyjnych oraz autoprezentacja). Przygotowanie się do świadomego określenia kierunku zawodowego oraz odkrywanie swoich mocnych i słabych stron oraz jego ewentualnych ograniczeń. Zapoznawanie się i wypełnianie dokumentów z różnych instytucji – banku, ZUS, PUP, itp.. Trening umiejętności matematycznych w tym rozróżniania nominałów pieniężnych oraz korzystanie z kalkulatora. Rozwijanie umiejętności twardych tj.: zaznajamianie się z pakietem MS Office, programem Canva, prowadzeniem profili w social mediach (facebook WTZ), rozwijanie umiejętności obsługi komputera oraz urządzeń biurowych oraz praca w programach do edycji zdjęć oraz obróbki filmów oraz ich wykonywanie, kształtowanie umiejętności miękkie tj. pracy zespołowej, zarządzania nim, ćwiczenie umiejętności kierowania zespołem oraz doskonalenie terminowość. Sprzęty, narzędzia oraz programy obsługiwanie w pracowni, to: komputery, laptopy, drukarki, skanery, bindownica, laminarka, rzutnik, tła do fotografii, statywy, aparaty typu lustrzanka, mikrofony, gimbale, lampy świetlne typu ring led, falsyfikaty nominałów, kalkulator, cyrkiel, narzędzia kreślarskie, oraz programy i aplikacje takie jak: pakiet office (word, excel, powerpoint), Canva, Mistrz Klawiatury, Photoshop, Lightroom, Gimp, Movavi Video Editor, ClipChamp, przeglądarka internetowa.

Praktyki zawodowe są dla uczestników okazją sprawdzenia nabytych umiejętności się w realnych warunkach pracy. Pod okiem instruktora zdobywają doświadczenie zawodowe i nowe umiejętności w zakładach pracy, gdzie doświadczają kontaktu z innymi pracownikami i pracodawcą. Uczą się samodzielności w miejscu pracy i rozwijają swoją odpowiedzialność za zadanie.

 

Instruktor: Karolina Kozłowska

 

 

PRACOWNIA UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI ZAWODOWYCH



PRACOWNIA DZIAŁAŃ TWÓRCZYCH I PROMOCJI

Celem pracowni działań twórczych i promocji jest kształtowanie umiejętności planowania oraz gospodarowania czasem pracy. Promocja wyrobów WTZ na lokalnym rynku. Integracja uczestników przez wspólne działania informacyjno- promocyjne. Kształtowanie metod i technik artystycznych by móc wykonać wyroby promocyjne. Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnymi przyborami i narzędziami ręcznymi i mechanicznymi. Kształtowanie umiejętności dokładnego wykonania zadań w tym dbałość o czystość przyborów i narzędzi. Wdrażanie do uczestnictwa w praktykach zawodowych, konkursach, wystawach, wernisażach, kiermaszach. Zadaniami pracowni jest obróbka mechaniczna i ręczna elementów drewnianych, ze sklejki, ceramicznych, szklanych, papierowych, tekstylnych/szlifowanie, czyszczenie, wycinanie z szablonów, odtłuszczanie, malowanie, wycieranie, lakierowanie. Łączenie, sklejanie, zbijanie, wiązanie różnych elementów w dekoracje sezonowe. Zdobienie ręczne toreb, worków bawełnianych, kosmetyczek, pokrowców używając do tego farb do tkanin. Malowanie i wyklejanie różnymi ornamentami logo „SPRONu” bądź kubków, wazonów, breloków, zawieszek, tabliczek, drewnianych przyborów kuchennych. Rysunek i malarstwo zdobnicze, przygotowanie szkiców, wzorów, szablonów, obrazów. Wykonanie prac na konkursy plastyczne. Pakowanie wyrobów w ozdobny papier, folię i inne tworzywa zdobnicze. Pogadanki tematyczne związane z promocją i aktywnością zawodowa na lokalnym rynku pracy. Sprzęt i narzędzia obsługiwane w pracowni to wkrętarka, szlifierka, klejarka, taker, nożyczki , nożyk introligatorski, dłuta do linorytu, przybory kreślarskie, metrówka, kombinerki, obcęgi, śrubokręty, młotek, szpachelki malarskie, pędzle. Sprzęt jest dostosowany odpowiednio do zadania i umiejętności danego uczestnika. Obsługiwany z zachowaniem zasad BHP.

Praca w pracowni działań twórczych i promocji jest polem do kreatywnych poszukiwań i ekspresji emocji, pozwala wyrazić siebie oraz stwarza możliwości pokonywania swoich ograniczeń w procesie tworzenia własnej pracy.

 

Instruktor: Katarzyna Kędzierska


PRACOWNIA DZIAŁAŃ TWÓRCZYCH I PROMOCJI

IMG_0532

Pokaż

IMG_0545

Pokaż

IMG_0543

Pokaż


PRACOWNIA IKONY I CERAMIKI

Celem pracowni ikony i ceramiki jest zapoznanie z techniką lepienia różnymi metodami (kulkową, z wałeczków i z plastra), kształtowaniu, modelowaniu wyrobów ceramicznych o coraz bardziej skomplikowanych kształtach, poznaniu zasad suszenia i wypalania. Towarzyszy temu również nauka malowania, zdobienia i szkliwienia wyrobów ceramicznych. Ponadto uczestnicy mają możliwość zapoznania się ze sztuką ikon i samodzielnie tworzyć je na drewnie. Realizowane w pracowni zamierzenia umożliwią rozwijanie u uczestników szczegółowych kompetencji zawodowych takich jak dokładność czy systematyczność, a dodatkowo rozwiną ich sprawność manualną oraz będą kształtować poczucie estetyki. Zadania pracowni, to: wykonanie ikon (technika mieszana), wykonanie doniczek, mis, talerzy i pater, wykonanie wazonów, tworzenie aniołów, tworzenie lampek i ozdobnych lampionów, tworzenie ozdobnym breloków okolicznościowych z masy porcelanowej, wykonanie karmników dla ptaków, tworzenie podgrzewaczy do świec oraz kominków, wykonanie stojaków i podstawek do świec, tworzenie świeczników, tworzenie mydelniczek, tworzenie tarczy zegara, wykonanie biżuterii m.in. wisiorki/zawieszki, kolczyki, bransoletki, wykonywanie dekoracji okolicznościowych oraz świątecznych serwetników, tworzenie stojaków na telefon oraz długopisy, wykonanie szkatułek, tworzenie obrazów przestrzennych (technika mieszana), tworzenie sztukaterii oraz reliefów. Sprzęt i narzędzia obsługiwane w pracowni, to rylce, dłuta, piec garncarski, koło garncarskie, formy do odlewów, wyrzynarka, wiertarko-wkrętarka, mieszadło do mas, opalarka do drewna, nożyki, pędzle, narzędzia kreślarskie, centymetr, pistolet do silikonu, klejarka, żelazko, suszarka, metrówka, śrubokręty, ściski do drewna, szpachelki, wałki, wykrawaczki, młotki, nożyczki, formy do odlewów gipsowych, drobne narzędzia do modelowania gliny i mas plastycznych.
Praca z gliną udoskonala sprawność manualną uczestników, stymuluje doznania dotykowe, ćwiczy cierpliwość i wytrwałość. Wycinanie w drewnie dodatkowo kształtuje nawyk dokładności oraz planowania swoich działań. Zajęcia w pracowni pobudzają kreatywność, często mimo ograniczeń ruchowych.

Instruktor: Ewa Zbrzeźniak


PRACOWNIA IKONY I CERAMIKI



PRACOWNIA RĘKODZIEŁA ARTYSTYCZNEGO

Celem pracowni jest kształtowanie zdolności poznawczych, pamięci, uwagi, koncentracji przez zajęcia z zakresu rękodzieła. Doskonaleniu umiejętności zawodowych umożliwiających podjęcie pracy: punktualność, oszczędność materiały, zaangażowanie, praca według ustalonego planu, przestrzeganie przepisów BHP, poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie, współpraca z innymi osobami. Nauka obsługi podstawowych narzędzi – klejarka, wypalarka do drewna, narzędzia kreślarskie. Uczestnicy uczą się dziania na drutach, szydełku, młynku dziewiarskim, wyplatania makramy, koszyków z papierowej wykliny, wykonują makatki różnymi technikami oraz inne prace o charakterze użytkowym, takie jak skarbonki, stroiki świąteczne i tym podobne. Zadania pracowni, to: robótki na drutach (makatki, szaliki, czapki, torby, kosmetyczki, makatki, maskotki), robótki na szydełku (maskotki, serwetki, torby, kosmetyczki, broszki, ozdoby świąteczne), szycie na maszynie (zabawki sensoryczne (maty, książeczki), maskotki, ozdobne poduszki np. do jazdy samochodem, patchwork), tkanie na ramach, grzebieniu tkackim, igłą tkacką (serwety, gobeliny, makaty), wyplatanie makram, wyplatanie koszyków, prace o charakterze użytkowym z różnych materiałów, surowców naturalnych i sztucznych (dzbany, skarbonki, szkatułki, ozdobne lusterka, ramki do zdjęć, makatki, biżuteria), dekoracje okolicznościowe, prace porządkowe w pracowni. Sprzęt oraz narzędzia obsługiwane w pracowni: druty dziewiarskie – proste i żyłkowe, szydełka, ramy tkackie, grzebień tkacki, młynek tkacki, igła tkacka, igły do szycia, maszyna do szycia, klejarka, taker, nożyczki, narzędzia kreślarskie, nożyk tapicerski.
Przy wykonywaniu zadań zwracana jest uwaga na estetykę, poprawność wykonania wyrobu, a także dbałość o stanowisko pracy, materiały i narzędzia.
Dzięki kreatywności i spontaniczności uczestników, powstają w pracowni piękne prace, a wiedza i umiejętności, które zdobywają uczestnicy podczas zajęć, mogą być wykorzystywane w życiu codziennym, a w przyszłości w pracy zawodowej.

Instruktor: Ewa Dobrzycka

 

 


PRACOWNIA RĘKODZIEŁA ARTYSTYCZNEGO



PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO

 

Głównym celem pracowni gospodarstwa domowego jest rozwijanie zaradności i samodzielności w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych. Uczestnicy nabywają nowe lub rozwijają już posiadane umiejętności z zakresu czynności dnia codziennego takich jak np.: przygotowanie posiłków, robienie zakupów, porządkowanie najbliższego otoczenia. Przygotowują się do jak największej samodzielności podczas przygotowywania posiłków i prawidłowej obsługi sprzętów elektrycznych, sprzątania po posiłkach oraz robienia prostych zakupów oraz dbania czystość i porządek otoczenia. Nabywają takie umiejętności jak gospodarowanie środkami finansowymi i planowanie wydatków jak również współpracy w grupie podczas realizacji zadań zespołowych. Zadaniem pracowni są zakupy w sklepie samoobsługowym, wykonywanie czynności wstępnych związanych z przygotowaniem potraw, obróbka wstępna i cieplna produktów, mycie naczyń stołowych, kuchennych oraz dbanie o czystość otoczenia, dekorowanie potraw i zdobnictwo cukiernicze, posługiwanie się urządzeniami i sprzętem ręcznym w gospodarskie domowym, estetyczne nakrywanie stołów do posiłku, przygotowywanie potraw wg przepisu oraz prace na działce (pielenie, sianie, zbieranie plonów). W pracowni gospodarstwa powstają głównie śniadania (kanapki oraz zupy), dania okolicznościowe (Wigilię, Wielkanoc, zakończenie roku, kiermasze) i desery (ciasta, ciastka, gofry, domowe słodycze, itp.). Sprzęty i narzędzia obsługiwanie w pracowni, to: kuchenka elektryczna, piec parowy, zwymarko-wyparzarka, robot planetarny wielofunkcyjny, gofrownica, czajnik elektryczny, maszynka elektryczna, tarka elektryczna, blender ręczny, zgrzewarka próżniowa, kuchenka mikrofalowa, patelnia uchylna oraz narzędzia podstawowe takie jak: noże, obieraczki, tarki, wykrawaczki.

Instruktor: Katarzyna Zawada


 

 

 


PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO



PRACOWNIA KRAWIECKA

Celem pracowni krawieckiej jest usprawnianie czynności manualnych palców i rąk, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, spostrzegawczości. Doskonalenie umiejętności szycia, zarówno techniką ręczną jak i maszynową oraz rozwijanie zainteresowań z tym związanymi. Nabywają umiejętności doboru narzędzi pracy i materiałów. Uczą się organizacji pracy i przygotowania swojego stanowiska. W wyniku oddziaływań terapeutycznych uczestnicy mogą osiągnąć umiejętności i sprawność w zakresie krawiectwa, co ułatwi im wykonywanie wyznaczonych czynności krawieckich w warunkach pracy chronionej. Zadania pracowni, to: szycie poduszek o różnych kształtach i różnorodnym wykończeniu, szycie toreb na zakupy z haftem bądź naszywaną aplikacją, szycie fartuszków i rękawic do kuchni, maskotek, lalek, strojów na występy artystyczne. Wykonywanie prostych przeróbek, takich jak skracanie czy naprawa odzieży własnej, przyszywanie zapięć, zszywanie rozprutych szwów, wszywanie zamków. Szycie i haftowanie różnymi ściegami: za igłą, fastrygowym, gobelinowym, łańcuszkowym, atłasowym, matematycznym, krzyżykowym, itp. i wykonanie przy ich pomocy różnorodnych dekoracyjnych serwetek, bieżników oraz obrazków. Naszywanie aplikacji, szycie bransoletek, wykonywanie stroików okolicznościowych z tkanin i pasmanterii, różnych figur, dam z parasolką, aniołów, lampionów, piniat oraz koszyków z papierowej wikliny. Sprzęt w pracowni, to: maszyny do szycia prostego, maszyna do obrzucania szwów, maszyna szyjąco-hafciarska, deska do prasowania, żelazko parowe, automat do prania wykonywanych prac. Natomiast narzędzia, to: agrafki, szpilki, naparstki, nożyczki różnego rodzaju, igły do szycia ręcznego i maszynowego, krzywiki, linijki, centymetr, różnego rodzaju znaczniki, kreda, flamastry, ołówki, tamborki, rydełka, klipsy, guziki, zatrzaski, haftki, itp.
Zajęcia w pracowni krawiecko -hafciarskiej zmierzają nie tylko do zwiększenia poziomu zaradności uczestników ale także stwarzają możliwość zaprezentowania swoich niepowtarzalnych umiejętności.

Instruktor: Cecylia Haberska

 


PRACOWNIA KRAWIECKA

IMG_0554

Pokaż

IMG_0562

Pokaż

IMG_0555

Pokaż


PRACOWNIA AUDIOWIZUALNA

Celem głównym pracowni audiowizualnej jest rozwijanie umiejętności z zakresu obsługi komputera, urządzeń mobilnych, multimedialnych i internetu. Praca w w/w zakresie poszerza ogólną wiedzę uczestników, rozwija ciekawość i chęć poznawania świata, zwiększa pewność siebie, poprawia zdolność komunikacji i percepcji. Zadania pracowni: zaznajamianie ze środowiskiem Office, bindowanie dzienników, laminacja, robienie fotografii okolicznościowej podczas imprez, obsługa nagłośnienia, praca w programach graficznych, drukowanie i tworzenie zaproszeń, dyplomów i podziękowań, różnego rodzaju projekcje, rozwiązywanie zadań za pośrednictwem Internetu oraz nauka wykorzystywania go do rozwijania swoich możliwości i zainteresowań. Sprzęty i narzędzia obsługiwanie w pracowni, to: komputery, laminarka, bindownica, skaner, drukarka, projektor, kamera video, kolumny do nagłośnienia mikser audio, mikrofony, aparat cyfrowy, ekran projekcyjny oraz programy takie jak pakiet Office oraz graficzne, takie jak np. Paint czy Pivot Animation.

Praca w w/w zakresie poszerza ogólną wiedzę uczestników, rozwija ciekawość i chęć poznawania świata, zwiększa pewność siebie, poprawia zdolność komunikacji i percepcji.

Instruktor: Dagmara Wiśniewska


PRACOWNIA AUDIOWIZUALNA



PRACOWNIA REHABILITACJI I REKREACJI

Celem pracowni jest zwiększenie lub przynajmniej podtrzymanie kondycji fizycznej, motoryki małej oraz dużej, usprawnienie ruchowości stawowej, wyrobienie nawyków związanych z prawidłową postawą ciała, kształtowanie i utrwalanie działań mających na celu maksymalne uprawnienie fizyczne. Zajęcia rekreacyjne mają na celu neutralizowania napięciu i stresu, regeneracji siły psychicznej i fizycznej oraz rozwijania zainteresowań. Zadania pracowni z zakresu rehabilitacji, to: ćwiczenia ogólno-koordynacyjne przy pomocy sprzętu sportowego, poprawianie równowagi i koordynacji ruchowej oraz prawidłowych odruchów, treningi sportowe zwiększające siły i wytrzymałość mięśniową, wyrabianie prawidłowej postawy ciała, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia izometryczne, ćwiczenia samowspomagane za pomocą systemu bloczków, ćwiczenia korekcyjne, promowanie czystości ciała i odzieży, pogadanki na temat zwiększania wiedzy prozdrowotnej oraz konieczności dbania o własne zdrowie, ćwiczenia oporowe, które są dobierane indywidualnie, ćwiczenia manualne oraz ćwiczenia czynne według uznania i zainteresowań uczestnika. Zadania pracowni z zakresu rekreacji, to: zajęcia grupowe na wolnym powietrzu, zajęcia taneczne z wykorzystaniem mat tematycznych i aerobik, gry w parach, takie jak dart tenis stołowy, piłkarzyki, hokej oraz kręgle. Sprzęt i narzędzia obsługiwane w pracowni, to: zestaw bloczków, różnego rodzaju piłki w tym rehabilitacyjne i tematyczne, taśmy oporowe, elastyczne, sztangielki, hantle, rowerek stacjonarny, orbitrek, wioślarz, bieżnia, steper, poduszki sensoryczne, maty do ćwiczeń, materace, słomki, piórka, piłeczki, lustro, tablica do ćwiczeń manualnych, trener palców, masa do ćwiczeń dłoni, stół do tenisa stołowego, piłkarzyki, kręgle, dart, rotor treningowy i rehabilitacyjny.

W pracowni rekreacji i rehabilitacji prowadzona jest terapia poprzez muzykę połączona z teatrologią. Uczestnicy przygotowują występy na różnego rodzaju przeglądy czy konkursy. W ramach edukacji i promocji zdrowia prowadzone jest poradnictwo w zakresie treningu zdrowotnego: między innymi wyświetlane są filmy tematyczne, przeźrocza, odtwarzane są słuchowiska, organizowane są spotkania z lekarzami, wyjścia do ośrodków zdrowia, przeprowadzone są pogadanki z pielęgniarką

Instruktor: Ewa Zbrzeźniak


PRACOWNIA REHABILITACJI I REKREACJI


Warsztat Terapii Zajęciowej

ul. Wielbarska 4

12-100 Szczytno

tel./fax 89 624 21 88

e-mail: spron-wtz@wp.pl

Zapraszamy od poniedziałku do piątku w godzinach: 7.00-15.00.

 

Powered by Meteoryt